©Julija Rukas

Apie

Paskelbta: liepos 19, 2016

Tinklaraštis narratives.lt yra projekto Soviet bus stops dalis. Tai virtuali platforma, skirta besikeičiančio paveldo temoms analizuoti.

Paveldo sąvoka susijusi su istoriniu ar kultūriniu reikšmingumu. Tačiau kas iš tiesų yra paveldas, išryškėjant tam tikriems politiniams sumetimams bei laikmečiui diktuojant savas realijas? Virtualiame projekte narratives.lt savo mintimis apie miestą, bendruomenę, paveldą, architektūrą ir fotografiją dalijasi menininkai, architektai, projektų apie miestą ir jo istoriją iniciatoriai. Argi paveldas nėra tai, kas rūpi žmonėms?

Pastaraisiais metais susidomėjimas sovietiniu paveldu ir kultūra yra ypač suaktyvėjęs, todėl šis projektas leistų diskusiją plėtoti toliau. Soviet Bus Stops mums kalba apie kūrybinės laisvės ieškojimą, kūrėjo troškimą spręsti pačiam neatsižvelgiant į politinį ir ideologinį režimą. Šis stotelių atvejis sovietmetį atskleidžia iš kiek kitokios perspektyvos. Kaip keičiasi neretai į viešąjį diskursą keliamos sovietinio laikotarpio bei dabarties temos? Kokią dabartį kuria praeities sluoksniai mieste? Kaip asmeninės istorijos, socialinė, istorinė ir kultūrinė patirtis atsispindi materialiame pavelde? Ką duoda praeities, paveldo permąstymas dabarties kartoms? Koks menininkų ir architektų požiūris besikeičiančio paveldo tema? Šie klausimai keliami projekte.

Apie projektą Soviet Bus Stops:

Projekte Soviet Bus Stops pristatomi du autoriai: Christopher Herwig ir Nicolas Grospierre. Christopher Herwig keliaudamas po daugelį buvusių Sovietinių valstybių užfiksavo begalę stotelių pavyzdžių, o Nicolas Grospierre keliaudamas išskirtinai po Lietuvą surinko beveik 30 skirtingų architektūrinių modelių stotelių kolekciją. Pristatomų stotelių pavyzdžiai dažnai išvengia tuo metu buvusios griežtos architektūros planavimo politikos bei pabrėžia to meto sąlygomis egzistavusį eksperimentavimą, pasitelkiant skirtingas medžiagas ir tradicinius amatus. Tai, kaip teigia Christopher Herwig  – galerija po atviru dangumi, kur nutolstama nuo racionalumo. Fotografija projekte svarbi, kaip priemonė, kurios pagalba fiksuojami bei saugomi vaizdai, tačiau taip pat, kaip – medija, kuria kuriama papildoma fiksuojamo pasaulio vertė.

Parodos lokacija:

Paroda Soviet Bus Stops bus įgyvendinama viešose miesto erdvėse. Vietos pasirinkimas puikiai perteikia galerijos po atviru dangumi idėją. Toks fotografijų eksponavimas autobusų stoteles ne tik sugrąžina į viešą, visiems prieinamą erdvę, bet ir suteikia papildomų prasmių. Sovietinės autobusų stotelės savo architektūra bei funkcijomis skiriasi nuo dabartinių stotelių. Šie skirtumai kviečia permąstyti besikeičiančių laikų atneštus pokyčius.

Autorių biografijos:

Christopher Herwig – kanadietis fotografas, bendradarbiaujantis su tokiais žurnalais kaip „National Geographic“, „CNN Traveller“, „Natural History“, „Lonely Planet“ ir kt. 2015 metais išleistas jo kelionių po buvusias Sovietų Sąjungos valstybes sovietinių autobusų stotelių fotografijų albumas susilaukė didelio dėmesio visame pasaulyje. Šiuo metu Christopher Herwig dirba Jungtinių Tautų organizacijoje, Jordanijoje, pabėgėlių krizės stovyklose.

Nicolas Grospierre – šveicarų menininkas, šiuo metu gyvenantis Lenkijoje. Domisi sovietine kultūra ir architektūra. Yra laikomas Naujosios dokumentikos (New Documentalists) fotografijoje šalininku. 2008 m. apdovanotas Auksiniu Liūtu 11-oje Venecijos architektūros bienalėje už geriausią nacionalinį paviljoną. Neseniai išleido sovietinės architektūros fotografijų albumą : Modern Forms. A Subjective Atlas of 20th-century Architecture.